Tjenesteavtale SmartCraft Norway

Oppdatert: September, 2024

1.    Avtalens omfang

  • Denne avtalen («Avtalen«) er en avtale mellom SmartCraft Norge AS («Bedriften«) og selskapet som skal benytte seg av tjenesten («Kunden«).
  • SmartCraft har utviklet en forretningsløsning som gjøres tilgjengelig til kunder som en skytjeneste og består av en rekke funksjoner og løsninger som er utviklet og skreddersydd for entreprenørvirksomhet, håndverk og faghandel («Løsningen«).
  • Avtalen gir Kunden tilgang til, og rett til å bruke systemvare fra SmartCraft Norge AS

(heretter “Tjenesten”) så lenge lisensperioden varer, og med den funksjonaliteten som Tjenesten til enhver tid har.

  • Denne Avtalen trer i kraft når Kunden signerer Avtalen («Ikrafttredelsesdatoen«). Dersom Kunden ikke godtar Avtalen, skal Kunden ikke bruke Løsningen.
  • Avtalen er løpende, og er gjeldende til den blir sagt opp av en av partene i henhold til bestemmelsene i denne kontrakten. Bruk av eller innsending av en ordre om

Tjenestene innebærer en juridisk bindende avtale mellom Kunden og Bedriften.

2.    Bruk av løsning

  • Bedriften gir Kunden en ikke-overførbar og ikke-eksklusiv rett til å bruke Løsningen for sine interne forretningsformål i henhold til denne Retten til bruk av

Tjenesten er begrenset til det antall Brukere som er angitt i Avtalen.

  • I forbindelse med etableringen av Tjenesten skal partene sammen avklare hvilke funksjonaliteter Kunden skal få tilgang Bedriften vil i denne forbindelse innhente nødvendig informasjon fra Kunden for å gjøre Tjenesten klar til bruk. Kunden er ansvarlig for at denne informasjonen er korrekt og skal bistå Bedriften med

ytterligere informasjon dersom dette er nødvendig.

  • For å bruke Tjeneste må Kundens autoriserte brukere registrere seg med riktig

informasjon for å få opprettet brukerkonto («Brukere«). Det er Kundens ansvar å sørge for at informasjonen som oppgis ved registrering er korrekt, og at denne til enhver tid holdes oppdatert. Endringer etter Ikrafttredelsesdatoen bestilles hos Bedriften og bekreftes av Kundens daglige leder eller annen person utpekt av daglig leder.

  • Hvis Kunden har behov for å utvide Tjenesten slik at den dekker flere brukere så må bruksrettighetene for ytterligere Brukere bestilles fra Bedriften i samsvar med prosedyrene beskrevet i denne
  • Brukerne skal bare være Kundens ansatte eller konsulenter som utfører tjenester for Kunden i henhold til en annen avtale. Brukerne må forplikte seg til å overholde disse betingelsene. Kunden må forplikte seg til ikke å gi andre tilgang til Tjenesten eller dokumentasjonen, enten direkte eller indirekte, på andre måter enn det som uttrykkelig følger av Avtalen.
  • Kunden kan bare bruke Tjenesten til Kundens interne formål. Kunden har ikke rett til å foreta databehandling på vegne av en tredjepart ved hjelp av Tjenesten. Kunden forplikter seg til å bruke Tjenesten i henhold til gjeldende lover og regler, tillatelser, og kravene i denne Avtalen. Kunden er ansvarlig for alle data, alt materiale og

informasjon som Kunden eller dens Brukere behandler ved hjelp av Tjenesten. Kunden må ikke bruke Tjenesten til å sende ulovlig søppelpost eller annet ulovlig materiale. Kunden må ikke lagre eller sende materiale som inneholder programvarevirus og liknende skadelig programkode, skript, filer eller programmer. Kunden må ikke prøve å skaffe seg uautorisert tilgang til Tjenesten eller tilknyttede nettverk eller systemer. Kunden er til enhver tid ansvarlig for ikke å påvirke eller forstyrre integriteten eller ytelsen til Tjenesten eller dataene den inneholder.

  • I tilfelle av brudd på disse vilkårene har Bedriften rett til å si opp Avtalen og stenge Kundens tilgang til Tjenesten med umiddelbar virkning. Slike tiltak fra Bedriften sin side fritar ikke Kunden fra plikten til å betale for hele den gjeldende

3.     Begrensninger og forpliktelser

  • Kunden og dens Brukere skal ikke bruke, forsøke, tillate eller gjøre andre i stand til å bruke Tjenesten til:
    • å selge, videre lisensiere, tildele brukerrettigheter eller på annen måte gi eller overføre rettigheter i Tjenesten eller tilhørende materiale til tredjeparter,
    • å laste opp, gjøre tilgjengelig eller på annen måte dele informasjon som
      • krenker rettighetene til tredjeparter, herunder, men ikke begrenset til rettigheter i immateriell eiendom og personopplysninger, eller
      • inneholder ulovlig, skadelig eller annet krenkende materiale,
    • å hacke, omgå tekniske begrensinger, opprette grensesnitt mot Løsningen, teste sikkerheten eller konfigureringen til Løsningen og/eller plattformen denne driftes på, eller
    • å kopiere, endre, skape bearbeidelser eller avledede verk av Løsningen, dens innhold eller tilknyttet materiale eller drive omvendt utvikling eller på annen måte forsøke å oppdage eller gjenskape kildekoden til Løsningen og

tilknyttede applikasjoner.

  • Kunden og dens Brukere skal:
    • bruke Løsningen i samsvar med norsk lov, forskrift og de til enhver tid gjeldende vilkårene i denne Avtalen, og
    • gi Bedriften slik bistand som er nødvendig for at Bedriften skal kunne levere
  • Kunden skal holde Bedriften skadesløse fra ethvert krav og alle tvister som oppstår mot Bedriften fra tredjeparter som en følge av Kundens bruk av Løsningen i strid med denne

4.    Tjenestetilgjengelighet

  • Enkelte typer vedlikehold av Tjenesten vil føre til avbrudd i driften av I den grad det er mulig, skal Kunden få tilstrekkelig forvarsel om slikt vedlikehold. Slikt

vedlikehold vil primært bli forsøkt utført utenom vanlig kontortid og på en slik måte at Tjenesten forstyrres minst mulig. Likevel kan vedlikehold utføres på kort varsel eller

uten forvarsel, og det kan utføres innenfor vanlig kontortid hvis dette er nødvendig for å rette opp feil i Tjenesten, eller for å hindre feil i Tjenesten i å oppstå.

  • Tjenestetilgjengeligheten avhenger av tilgang til Internett, noe som kan være forbundet med begrensninger, forsinkelser og andre problemer som er utenfor

Kvalitetskontrolls kontroll. Forsinkelser, manglende levering eller utilgjengelighet som skyldes slike problemer, kan ikke kreve reduksjon i abonnementsavgiften for den

aktuelle kalendermåneden

  • Bedriften skal sørge for at Tjenesten er tilgjengelig for Kunden 99,5% hver kalendermåned, med unntak for avbrudd som følger av planlagt vedlikehold og
  • Bedriften er ikke ansvarlig for avbrudd som skyldes tredjeparter og andre forhold utenfor Bedriften sin kontroll (f.eks. feil bruk av Tjenesten eller feil på Kundens eller tredjeparts nettverk eller utstyr).
  • Avbrudd som skyldes planlagt vedlikehold eller oppdateringer, regnes ikke som

5.    Brukerstøtte

  • Kundeservice for Løsningen skjer enhver tid via tilrettelagte kommunikasjonsmidler som dokumentert på Åpningstider for kundeservice er til enhver tid dokumentert på våre hjemmesider.
  • Bedriften forbeholder seg retten til å endre rutiner for support. Endringer varsles på Tjenestens startside og/eller Bedriften sine hjemmesider.
  • Brukerstøtte innebærer at Bedriften etter beste evne skal løse programvareproblemer basert på Kundens detaljerte beskrivelse av Det garanteres ikke at det finnes en løsning. Administrasjon eller konfigurering av

Tjenesten for Kunden er inkludert i Avtalen.

  • Tilfeller som ikke samsvarer med vilkårene som er nevnt over vil bli fakturert etter Bedriften sine gjeldende timesatser for konsulenttjenester
  • Brukerstøtten skal bare dekke Tjenesten når den brukes i henhold til Bedriftens anbefalinger, og dekker derfor ikke andre konfigurasjoner med hensyn til

operativsystemer, nettlesere og lignende. Brukerstøtten dekker heller ikke reparasjon av innhold i databaser eller problemer som er forårsaket av Kunden. Videre dekkes

ikke brukerstøtte som ikke angår Tjenesten Kunden abonnerer på, eller problemer som bare er knyttet til Kundens maskinvare, interne nettverk og Internett-tilkoblinger og/eller eksterne enheter som er helt uavhengige av Tjenesten.

  • Bedriften forbeholder seg retten til å anbefale opplæringskurs eller

konsulenttjenester hvis brukerstøtten gis i form av generell opplæring. Bedriften forbeholder seg også retten til å sende Kunden beskrivelser av mulige løsninger som Kunden selv må forsøke å følge for å løse det aktuelle problemet.

  • Brukerstøtten inkluderer konsulenttjenester kunden har inkludert i sin avtale hvor vidt det går ut over vanlig Kunden kan kjøpe tilleggstjenester etter behov.

6.    Ansvarsområde og ansvarsbegrensninger

  • Det foreligger brudd på Avtalen hvis partene ikke oppfyller betingelsene som er angitt i
  • Det skal ikke anses som et brudd på Avtalen fra Bedriften sin side hvis Tjenesten er utilgjengelig på grunn av feil, hvis den har redusert funksjonalitet eller hvis Kunden

får dårlig responstid på grunn av forhold som er utenfor Bedriften sin kontroll eller på grunn av forhold som er knyttet til Tjenesten, hvis Bedriften forsøker å rette opp

feilen innen rimelig tid, gitt pågang, bemanning og andre relevante faktorer hos i Bedriftens drift. Bedriften sin plikt til å forsøke å rette opp feilen er begrenset til det som er rimelig ut fra forholdene som nevnt over.

  • Bedriften gir ingen garantier eller løfter om at funksjonaliteten i systemvaren vil oppfylle Kundens individuelle krav, forventninger eller
  • Bedriften gir verken garantier eller løfter om at det ikke vil oppstå avbrudd eller feil ved drift av Tjenesten.
  • Kunden erkjenner at det fra tid til annen kan oppstå feil, og avstår fra retten til å kreve kompensasjon for feil som oppstår (med unntak av reduksjon i abonnementsavgiften på grunn av manglende tjenestetilgjengelighet, slik det framgår under punkt 9).
  • Bedriften er ikke under noen omstendigheter ansvarlig for indirekte Blant annet tapt fortjeneste av noe slag, tap som skyldes forsinket oppstart av drift eller

driftsforstyrrelser, tap av goodwill, manglende tilgang og krav fra tredjeparter.

  • Erstatning for indirekte tap knyttet til bruk av Tjenesten kan ikke Indirekte tap omfatter, men er ikke begrenset til, tapt fortjeneste og gevinst av enhver art, tapte besparelser og krav fra tredjeparter med unntak av idømt erstatningsansvar for krenkelse som omtalt i Avtalens punkt 2.3.1.

Tap av data regnes som indirekte tap med unntak av Kundens rimelige kostnader

knyttet til rekonstruksjon av slike data. Dette gjelder selv om partene er informert om muligheten for slike tap.

  • Bedriften er bare ansvarlig for feil i systemvaren hvis bedriften ikke forsøker å rette opp i feilen til tross for å ha bekreftet ovenfor kunden at feilen skal forsøkes rettet
  • Det gis ingen garanti om at feilen vil bli rettet på en tilfredsstillende måte. Eventuelt ansvar er begrenset til direkte tap som Kunden kan dokumentere, og slikt ansvar skal for hele Avtalens varighet begrenses til kompensasjon for én Det kan

ikke fremsettes krav om erstatning på grunn av feil i Systemvaren eller Tjenesten, med mindre annet er uttrykkelig angitt under punkt 7.

  • Bedriften tar forbehold om at det kan forekomme feil og unøyaktigheter i Tjenestens innhold, og at det kan forekomme avbrudd i Tjenesten som følge av vedlikehold og All bruk av informasjon fra Tjenesten skjer på Kundens egen risiko. Dersom Løsningen er integrert med tredjepartsprodukter er ikke Bedriften ansvarlig for integrasjoner som leveres av tredjeparter eller feil i Tjenesten som skyldes slike tredjeparter.
  • Bedriftens samlede årlige erstatningsansvar under denne Avtalen er begrenset til årlig vederlag for Begrensningen gjelder også for databehandleravtalen.

7.    Immaterielle rettigheter

  • Alle rettigheter i Tjenesten, tilpasninger som gjøres for Kunden, tilknyttede applikasjoner, funksjoner, innhold, materiale og data som Kunden får tilgang til gjennom Tjenesten, inkludert, men ikke begrenset til, dokumentpakker,

kalkulasjonspakker, beregninger, ulike verktøy, navn, logoer, varemerker, tekst og bilder mv., tilhører Bedriften og/eller de Bedriften utleder sine rettigheter fra.

  • Med de begrensninger som følger av norsk lov, har Kunden ikke rett til å kopiere, laste ned, bruke eller gjøre tilgjengelig innhold og materiale fra Tjenesten uten skriftlig forhåndssamtykke fra Bedriften.
  • Dersom Kunden kommer med innspill til hvordan Tjenesten kan videreutvikles eller på annen måte endres eller forbedres, vil all eiendomsrett, opphavsrett og andre relevante materielle og immaterielle rettigheter til slike innspill og resultater fra slike innspill tilfalle Disse rettighetene omfatter også rett til endring og

videreoverdragelse, jf. lov av 15. juni 2018 nr. 40 om opphavsrett til åndsverk mv. (åndsverkloven) § 68.

  • Kunden beholder eiendomsrett til data som lastes opp i Løsningen av Kunden, og som lagres eller behandles ved hjelp av Løsningen («Kundedata«). Det samme gjelder resultatet av slik behandling av Bedriften har tilgang til Kundedata i den utstrekning som er nødvendig for at Bedriften skal kunne levere og supportere

Tjenesten som avtalt, og har rett til å benytte aggregerte og anonymiserte Kundedata for ethvert forretningsformål uten hinder fra bestemmelser i databehandleravtalen.

  • Kunden har rett til å eksportere Kundedata i 30 (tretti) dager etter Avtalens opphør. Etter dette tidspunktet kan Bedriften slette Kundedata uten

8.    Konfidensialitet

  • Informasjon som Partene blir kjent med i forbindelse med denne Avtalen, skal behandlet konfidensielt og ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten skriftlig samtykke fra den annen Taushetsplikten er ikke til hinder for at opplysningene brukes når ingen berettiget interesse tilsier at de holdes hemmelig, for eksempel når de er alminnelig kjent eller er alminnelig tilgjengelig andre steder.
  • Taushetsplikten er ikke til hinder for at Partene kan utnytte erfaring og kompetanse som opparbeides i forbindelse med gjennomføringen av

9.    Vederlag

  • Alle priser og nærmere betingelser for det vederlaget som Kunden skal betale for etableringen og bruk av Tjenesten, fremgår av de til enhver tid gjeldende Bedriften forbeholder seg retten til å endre pris på Tjenesten og andre tjenester levert av Bedriften.
  • Faktura skal betales innen 14 (fjorten) kalenderdager fra Den første fakturaen utstedes som avtalt i ordrebekreftelse. Hvis Kunden ikke betaler til avtalt tid, har Bedriften krav på renter av det beløp som er forfalt til betaling, i henhold til lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m.

(forsinkelsesrenteloven).

  • Ved betalingsmislighold kan Bedriften sende Kunden skriftlig varsel om at Avtalen vil bli hevet hvis oppgjør (med tillegg av forsinkelsesrenter) ikke er skjedd innen 60 (seksti) kalenderdager etter at varselet er mottatt.

10.   Varighet og terminering

  • Avtalen gjelder i 12 (tolv) måneder fra Ikrafttredelsesdato (dato for Kundens

signering) (heretter «Bindingstiden»). Avtalen vil deretter løpe inntil den sies opp av en partene. Oppsigelsestid på kundeforhold uten mislighold er inneværende kvartal

pluss 6 (seks) måneder. I oppsigelsestiden av kundeforhold er det ikke tillatt å nedgradere pakke, avslutte moduler eller redusere antall brukere.

  • Oppsigelsestid av Brukere, Moduler eller nedgradering av pakke uten mislighold eller avslutting av kundeforhold er inneværende kvartal pluss 3 (tre) måneder.
  • Hver part kan terminere denne Avtalen med umiddelbar virkning dersom:
    • det foreligger vesentlig mislighold og den misligholdende part ikke har

avhjulpet forholdet innen 30 (tretti) dager fra da parten mottok varsel om misligholdet, eller

  • det i forbindelse med en parts virksomhet åpnes gjeldsforhandlinger, akkord eller konkurs, eller annen form for kreditorstyring.
  • Ved terminering, uansett årsak:
    • opphører Kundens rettigheter under denne Avtalen og all bruk av Løsningen må stanses,
    • alle ubetalte faktura skal betales, og
    • Kunden skal umiddelbart slette, ødelegge og/eller returnere (etter nærmere føringer fra Bedriften) all informasjon, data og annet materiale som Kunden har mottatt i forbindelse med denne Avtalen.
  • Bedriften forbeholder seg retten til å stenge Kundens og Brukeres tilgang til

Løsningen og/eller treffe andre rimelige tiltak for å hindre videre misbruk dersom Bedriften mistenker eller oppdager brudd på vilkårene i denne Avtalen. I slike tilfeller vil Bedriften varsle Kunden så snart som mulig før stansingen av Løsningen.

11.   Endringer og overdragelse

  • Bedriften forbeholder seg retten til å kunne gjøre endringer i Avtalens bestemmelser for Brukere, dens bilag og Tjenesten (herunder, men ikke begrenset til å fjerne og

legge til funksjonalitet) uten å varsle Kunden. Dette gjelder også dersom endringen gjøres for å oppfylle et lovpålegg.

  • Ved vesentlige endringer til ugunst for Kunden, vil Kunden bli bedt om å godkjenne endringen ved neste Dersom Kunden fortsetter å bruke Løsningen etter at endringen er tredd i kraft, anses disse som akseptert.
  • Bedriften har rett til å overdra Avtalen, brukerkontoer, data og personopplysninger

til et annet selskap i samme konsern, eller til tredjepart, dersom dette skjer som ledd i overdragelse av Bedriften og tilhørende virksomhet.

12.   Jurisdiksjon

  • Denne Avtalen og enhver tvist i forbindelse med Avtalen er underlagt norsk Eventuelle konflikter mellom partene skal først forsøkes løst i minnelighet. Dersom partene ikke kommer til enighet, skal konflikten løses av norske domstoler med Oslo tingrett som verneting.